Career Presentation





Bila saya buat career presentation dan interview orang untuk join team takaful saya, saya tak pernah guna kereta mewah sebagai poin utama.

Sebab saya tak suka hype sangat. Orang mudah teruja dengan kereta mewah. Tapi bila dah masuk industry 5 bulan, tak dapat buat, terus down.

Jadi lebih baik saya rasionalkan emosi mereka. Saya fokuskan kepada apa yang dia dapat achieve dalam 5 bulan pertama. Ini yang saya akan tanya,

“Apa komitmen paling kecik awak dengan bank?”

“Kereta. RM500 sebulan.”

Kemudian, saya akan buka iPad dan tunjukkan macam mana dia boleh dapat monthly passive income RM500 untuk bayar bulanan kereta tu.

Cuma buat sale RM25,000 untuk create monthly passive income RM500. Kalau kira purata, buat sale RM5,000 sahaja setiap bulan selama 5 bulan.

Kalau dia fast learner, bulan pertama pun dah boleh achieve sale RM25,000 tu. Setel bayar kereta RM500, kita create more passive income untuk bayar 2nd lowest commitment.

Katakan, rumah bayar bulanan RM1,000. Then kenalah cepat-cepat buat another RM50,000 sale untuk create another passive income RM1,000.

Nampak kan? Selepas dapat achieve satu persatu goal yang dia target, dia mesti lebih yakin dan clear dengan direction dia dalam industry takaful ni.

Saya suka guna idea ni kalau yang datang nak join tu adalah part-timer. Tak perlu tinggalkan kerja sekarang. Tapi still dapat create passive income.

Mula-mula mungkin susah sebab belum dapat tune. Tapi kalau dah berjaya create passive income RM1,000 yang pertama, untuk buat RM1,000 passive income yang kedua pasti lebih senang.

“Jadi, bila pula saya dapat merasa pakai kereta mewah, tuan?”

“InsyaAllah one day. Enjoy the process and celebrate every small achievement first.”

Aznil Azmi
AIA Life Planner 
011-37274820

#AIATakaful
#AIAAznilAzmi
#KongsiKongsiAIA
#1hari1ilmu

Credit : Harith Faisal

Comments

Popular posts from this blog

Jom Makan @Queen City Steamboat & Grill, TREC, Kuala Lumpur

Tayangan Perdana Filem "Fanna"

Econeko