Parent kena bantu sediakan asas kewangan untuk anak-anak


Itu hari saya ada appointment dengan seorang anak muda umur 24 tahun yang ada simpanan tunai RM100K dalam ASB.

Gaji dia RM4,500 sebulan. Dia boleh simpan RM2,000 sebulan. Patutnya dia tak perlu simpan dah. Baik enjoy habiskan duit kan.

Selidik punya selidik, rupa-rupanya RM100K tu ayah dia yang bagi. Ayah dia memang bagi kat adik beradik dia macam tu. Bestnya!

Rezeki dialah. Rumah pun dah beli sebijik. Nasib baik dia ada ilmu kewangan. Kalau tak, lama dah habis semua duit RM100K tu.

Tapi, memang rezeki dia, lepas saja jumpa saya dia dah tau strategi nak maksimumkan potensi pelaburan dengan apa yang dia ada sekarang.

Ada orang kata, “Tak payahlah sediakan duit untuk anak-anak. Biar dia hidup berdikari. Biar dia rasa macam mana survival mode tu.”

Well, saya pernah jumpa kedua-dua situasi anak orang kaya dan miskin yang pandai berdikari dan pandai uruskan kewangan dengan baik.

Saya pernah juga jumpa dua-dua anak orang kaya dan orang miskin yang tak pandai berdikari malah ilmu kewangan memang sangat kelaut dalam.

Dia macam ni, kawan.

Memang Allah dah tetapkan rezeki kat anak dan cucu kita semua. Tapi bukan ke lebih baik kalau kita pun contribute sama dalam hal ni.

Sediakan ilmu, platform dan asas kewangan yang kukuh untuk mereka. Paling tak, boleh jadi batu loncatan untuk mereka berjaya nanti.

Ataupun, entah-entah diri kita sendiri yang memang tak sanggup nak bekerja keras sekarang untuk sediakan semua tu untuk mereka.

Jadi, supaya kita mudah, kita pun terus wujudkan alasan "Ala, biarlah dorang rasa susah dan survive " atau "nanti ada lah rezeki dorang tu".

Tepuk dada, fikir sendiri.

#aznilazmi
#aiatakaful
#KongsiKongsiAIA
#1hari1ilmu

Credit : Harith Faisal

Comments

Popular posts from this blog

Jom Makan @Queen City Steamboat & Grill, TREC, Kuala Lumpur

Tayangan Perdana Filem "Fanna"

Econeko