Berkawanlah dengan orang yang lebih tua.


Kalau sekarang umur kau masih 20-an, jangan berkawan dengan kawan sebaya saja. Tak berkembang otak kau nanti. Kau kena berkawan dengan orang 30-an dan 40-an juga.

Sebab mereka sendiri dah pernah menyesal kahwin grand dengan personal loan, terlambat beli rumah, tersilap langkah beli kereta mahal dan sakit sana sini sebab tak jaga kesihatan.

Takkan kau nak ulangi kesilapan yang sama, kan?

Tapi ada juga umur 20-an yang bijak bab urus kewangan, bisnes, kesihatan, pelaburan. Cuma kau lah yang kena pandai pilih. Bila kau dalam circle yang betul, kau akan berjaya.

Kalau kawan-kawan kau sekarang tak pernah sembang tentang kumpul aset, bisnes, ilmu self-development, akhirat, mungkin kau dah boleh slow-slow tambah kawan yang lebih baik.

Kena seimbang.

Berkawanlah dengan brader-brader umur 30-an, 40-an, 50-an. Mereka banyak pengalaman jatuh bangun dalam kehidupan.

Dia macam ni, kalau kau nak sangat belajar dari pengalaman sendiri, kau mungkin akan kerugian ribuan, puluhan ribu atau ratusan ribu.

Tersalah beli kereta dan rumah, rugi puluhan ribu. Tersilap dalam bisnes, mungkin rugi ratusan ribu.

Tapi, kalau kau pilih untuk belajar dari pengalaman dan kesilapan brader-brader tu, kau sendiri takkan dapat terbayang banyak mana yang kau dah jimat sebab kau dapat elak banyak kesilapan.

Masih selesa berkawan dengan kawan sebaya?

Teruskanlah. Bila kau dah tersilap langkah nanti, masa umur kau dah 30-an, mohon ceritakan kesilapan kau kepada adik-adik supaya mereka tak ikut jejak langkah kau. Ha! -

#aiatakaful
#aiaaznilazmi
#KongsiKongsiAIA
#1hari1ilmu

Credit : Harith Faisal

Comments

Popular posts from this blog

Masalah Kewangan Di Usia 20,30,40 Dan 50-an

Tayangan Perdana Filem "Fanna"

HIDUP SEBAGAI LELAKI